Dla pracodawców
Agencja Deaf Work zapewnia kompleksowe wsparcie dla firm w całym procesie zatrudnienia pracownika głuchego lub słabosłyszącego.
Oferujemy
- Specjalistyczne usługi rekrutacyjne i doradcze w zakresie preselekcji kandydatów oraz dostosowania stanowisk pracy do potrzeb pracownika z niepełnosprawnością słuchu;
- Eksperckie audyty stanowisk pracy oraz środowiska pracy wraz z opracowaniem rekomendacji do wdrożenia dla firmy zdecydowanej na zatrudnienie osoby głuchej i słabosłyszącej;
- Szkolenia, seminaria, warsztaty organizowane w miejscu i terminie dogodnym dla pracodawcy np. w siedzibie firmy. Szkolimy kadrę menadżerską, pracowników działów HR, specjalistów ds. BHP oraz innych wskazanych pracowników firmy. Szkolenie jest dopasowane do indywidulanych potrzeb i oczekiwań zamawiającego. Największą popularnością i wysokimi ocenami zadowolenia wystawionymi przez uczestników cieszą się Gra symulacyjna pn. „Miasto Głuchych” i seminarium pn. „Współpraca i zatrudnienia osób głuchych”;
- Zindywidualizowane kursy Polskiego Języka Migowego dla firm w Centrum Kształcenia Języka Migowego albo tu Facebook CKJM Standardowa treść kursu jest wzbogacona o słownictwo i zwroty przydatne w danym środowisku pracy np. słownictwo medyczne, informatyczne itp.;
- Wsparcie tłumaczy języka migowego oraz rozwiązania technologiczne ułatwiające komunikację z głuchymi pracownikami tzw. usługa Wideotłumacz albo tu Facebook Wideotłumacz
Dlaczego warto zatrudniać głuchych pracowników?
Osoba głucha może być wartościowym pracownikiem z dużym potencjałem i zdolnościami. To od pracodawcy zależy czy będzie on miał możliwość pokazania tego, co potrafi. Poniżej kilka argumentów dla tych pracodawców którzy się jeszcze zastanawiają:
Zalety głuchego pracownika *
- sumienność;
- dokładność i skrupulatność;
- zaangażowanie;
- pracowitość;
- uczciwość;
- przywiązanie do miejsca pracy (zdaniem pracodawców, głusi rzadziej zmieniają pracę niż słyszący);
- dbanie o porządek;
- umiejętność skupienia się na pracy (brak rozproszenia rozmowami ze współpracownikami);
- większa wydajność /efektywność;
- predyspozycje do pracy wymagającej cierpliwości i precyzji;
- wyczucie estetyki;
- zdolności manualne;
- zmysł obserwacji;
- dobra organizacja pracy.
* Opinie pracodawców biorących udział w badaniach prowadzonych w ramach projektu Deaf Work. Model zwiększenia dostępu do zatrudnienia Głuchych i posiadający doświadczenie w zatrudnianiu niesłyszących pracowników.
Korzyści ekonomiczne
- Miesięczne dofinansowanie ze środków PFRON do wynagrodzenia pracownika z niepełnosprawnością. Osoba głucha z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności zatrudniona w firmie będzie otrzymywała 1125 zł miesięcznego dofinansowania do wynagrodzenia;
- Obniżenie lub całkowite zwolnienie z wpłat na PFRON;
- Zwrot kosztów zatrudnienia pracownika pomagającego osobie z niepełnosprawnością (asystenta pracy);
- Zwrot kosztów przystosowania i wyposażenia miejsca pracy dla osoby z niepełnosprawnością;
- Zwrot kosztów szkolenia dla pracownika z niepełnosprawnością.
Korzyści pozaekonomiczne
Społeczna Odpowiedzialności Biznesu (CSR – z ang. Corporate Social Responsibility).
Zatrudniając osoby głuche firma:
- powoduje zmianę wizerunku osób głuchych i niepełnosprawnych w ogóle, które często stereotypowo postrzegane są, jako te wymagające pomocy i wyręczania, mało samodzielne;
- daje osobie z niepełnosprawnością słuchu możliwość godnego, satysfakcjonującego życia i rozwoju zawodnego;
- jest wzorem do naśladowania dla innych firm;
Zarządzanie różnorodnością (z ang. Diversity Management)
Zatrudnienie głuchego pracownika zdecydowanie wiąże się ze zwiększeniem różnorodności w miejscu pracy. Rozwiązanie takie daje możliwość spotkania świata słyszących ze światem głuchych (Kultura głuchych, język migowy), co prowadzi do wzajemnego poznania, wzbogacenia doświadczeń i przełamania stereotypów na temat tej grupy. Obecność w zespole głuchego pracownika zmienia kulturę organizacyjną firmy.
Inkluzja
Inkluzja zakłada włączanie osób z niepełnosprawnościami we wszystkie obszary funkcjonowania przedsiębiorstwa na równi z innymi pracownikami. Zgodna jest, zatem z działaniami firmy związanymi z realizacją strategii CSR oraz zarządzania różnorodnością. W przypadku osób głuchych podstawową zasadą włączania i integracji ze słyszącymi będzie dbanie o zapewnienie sprawnej komunikacji między pracownikami i tworzenie atmosfery sprzyjającej wzajemnym interakcjom (wspólne szkolenia, zespoły mieszane, nauka j. migowego dla słyszących pracowników itp.)
Firmy zatrudniające głuchych pracowników zyskują ponieważ:
- różnorodne zespoły pracowników są bardziej kreatywne i elastyczne a przez to bardziej produktywne;
- firma dobrze postrzegana zarówno na zewnątrz jak i przez samych pracowników ponosi mniejsze koszty związane z rekrutacją pracowników (efektywna rekrutacja zewnętrzna - informacje o dobrym miejscu pracy w środowisku głuchych rozprzestrzeniają się błyskawicznie!);
- osoby głuche to również potencjalni klienci, którzy mogą być zainteresowani usługami/produktami firmy.
O czym należy pamiętać w kontakcie z osobą głuchą
- w środowisku osób głuchych zwrot „głuchoniemy” odbierany jest jako obraźliwy. Osoba głucha nie jest niema, ponieważ ma swój język – język migowy;
- jeżeli rozmowa z głuchym pracownikiem ma dotyczyć poważnych tematów (obowiązki pracownicze wynikające z umowy, warunki wynagrodzenia, szkolenie stanowiskowe, szkolenie BHP itp.) należy zadbać o profesjonalnego tłumacza języka migowego, będzie to gwarantem pełnego zrozumienia treści, oraz dyskrecji i neutralności;
- komunikując się z osobą głuchą przez tłumacza, należy zwracać się bezpośrednio do osoby głuchej, niegrzeczne są zwroty w stylu: „Zapytaj go”;
- skutecznie i kulturalnie można zwrócić uwagę osoby głuchej machając ręką albo lekkim klepnięciem – jedynie w obszarze rąk lub ramion rozmówcy;
- nie należy krzyczeć do osoby głuchej ani mówić przesadnie wolno;
- należy pamiętać o tym, że nie każda osoba głucha potrafi czytać z ust, nie jest to zalecana forma komunikacji.
Aspekty związane z medycyną pracy oraz bezpieczeństwem w miejscu pracy
Nie obowiązuje żaden formalny zakaz pracy dla osób głuchych. Decyzję o możliwości rozpoczęcia pracy przez osobę z niepełnosprawnością słuchu powinien podejmować każdorazowo lekarz medycyny pracy w oparciu o informacje znajdujące się w opisie stanowiska pracy, na którym będzie pracował głuchy kandydat/kandydatka.
Wiele więc zależy od pracodawcy i jego gotowości do zatrudnienia głuchych pracowników. Ważne, aby lekarz medycyny pracy otrzymał precyzyjny opis stanowiska wraz z podaniem czynników ryzyka oraz ewentualną charakterystyką dostosowań/rozwiązań minimalizujących jego wystąpienie.
Dostosowanie stanowiska pracy dla głuchego pracownika
Zatrudnienie pracowników z niepełnosprawnością słuchu nie wiąże się w większości przypadków z potrzebą specjalnych dostosowań w miejscu pracy. Nie wymagają one również ponoszenia dużych nakładów finansowych.
Środki i rozwiązania zalecane:
- instalacja świetlnych sygnałów alarmowych, które działają w połączeniu z sygnałami dźwiękowymi;
- alarmowy system partnerski;
- przegląd procedur bezpieczeństwa w obecności głuchego pracownika;
- wprowadzenie rozwiązań dających możliwość komunikacji;
- noszenie przez głuche osoby plakietki lub odzieży z napisem „Głuchy pracownik”, ale tylko w sytuacji, gdy jest to konieczne i osoba głucha wyrazi zgodę;
Oni już zatrudniają - dobre praktyki innych firm
Komunikacja
- właścicielka firmy ukończyła dwustopniowy kurs języka migowego, aby porozumiewać się podstawowymi zwrotami z głuchymi;
- właściciel kancelarii zainstalował usługę widotłumacz on-line do komunikacji z głuchą pracowniczką;
- w miejscach, gdzie pracują głusi przygotowujący posiłki, firma zamontowała specjalne ekrany wyświetlające zamówienia;
Bezpieczeństwo
- firma regularnie dokonuje przeglądu procedur bezpieczeństwa w obecności głuchego pracownika;
- szkolenia BHP pracowników głuchych odbywają się za pomocą rozwiązań multimedialnych filmy, prezentacje itp.;
- w firmie funkcjonuje alarmowy system partnerski;
CSR, zarządzanie różnorodnością, inkluzja
- firma włącza głuchych w organizowane dla pracowników wydarzenia i imprezy. Jeżeli jest taka potrzeba zamawia dla nich tłumacza j. migowego;
- firma organizuje eventy i działania promujące zatrudnienie osób z niepełnosprawnościami. W wydarzeniach tych biorą udział zarówno pracodawcy zatrudniający głuchych jak i osoby głuche;
- firma, jako agencja zatrudnienia, sama zatrudnia pracowników głuchych.
Więcej informacji na temat zatrudnienia głuchych pracowników zawiera nasz Poradnik. Zapraszamy również do bezpośredniego kontaktu z nami. Nasi specjaliści w oparciu o analizę specyfiki stanowiska pracy i otoczenia wskażą jakie rozwiązania będą najbardziej adekwatne w przypadku zatrudnienia pracownika z niepełnosprawnością słuchu.
Sieć Współpracy
Szanowni Pracodawcy
Serdecznie zapraszamy do przyłączenia się do Sieci zrzeszającej przedstawicieli rynku pracy w tym, pracodawców oraz instytucje rynku pracy zajmujących się zatrudnianiem lub wsparciem osób głuchych i słabosłyszących na łódzkim rynku pracy.
Jaki jest cel utworzenia Sieci?
- wzmocnienie i integracja firm oraz podmiotów, które realnie mają wpływ na zatrudnienie osób głuchych i słabosłyszących;
- promocja dobrych praktyk w zatrudnieniu osób głuchych i słabosłyszących;
Dlaczego warto przystąpić do Sieci?
Uczestnicy Sieci mogą bezpłatnie korzystać z zaplanowanych i specjalnie dla nich przygotowanych form wsparcia, które uwzględniają specyfikę głuchych grup pracowników, potencjalnych pracowników czy klientów.
Jakie są korzyści z uczestnictwa w Sieci?
- dostęp do działań informacyjnych i edukacyjnych (dedykowane seminaria na temat zatrudnienia i pracy z osobami głuchymi wraz z elementami nauki języka migowego);
- dostęp do materiałów wykorzystywanych w działalności Sieci (publikacje, materiały dostępne on-line);
- specjalistyczne usługi rekrutacyjne i doradcze (preselekcja kandydatów dla pracodawców zrzeszonych w Sieci, audyt stanowisk pracy i indywidualne konsultacje dotyczące przystosowania miejsca pracy);
- spotkania z ekspertami dla przedstawicieli Sieci (np. na temat możliwości dofinansowań dla pracodawców zatrudniających osoby głuche przy wykorzystaniu środków z PUP);
- bezpłatne wsparcie tłumacza języka migowego dla pracodawców zatrudniających głuchych pracowników (przykładowo koszt dla pracodawców nie zrzeszonych w Sieci godziny tłumaczenia na język migowy wynosi ok.150 zł brutto);
- dostęp do usługi Wideotłumacz.pl na preferencyjnych warunkach;
- integracja środowiska pracodawców i podmiotów związanych z aktywizacją zawodową osób głuchych i słabosłyszących;
- możliwość nawiązania sieci współpracy oraz promowania firmy/instytucji/organizacji jako podmiotu wrażliwego społecznie i otwartego na różnorodność.
Co jeszcze należy wiedzieć o Sieci?
Uczestnictwo w Sieci jest dobrowolne i bezpłatne, wystarczy zapoznać się z „Regulaminem Sieci” oraz wypełnić „Deklarację Uczestnictwa w Sieci" i przesłać do naszej Agencji w formie elektronicznej lub papierowej.
Podmioty które przystąpią do Sieci i aktywnie będą angażować się w działania na rzecz aktywizacji zawodowej i promowania zatrudnienia osób głuchych, jako rzetelnych i dobrych pracowników zostaną wyróżnione tytułem „Ambasadorów zatrudniania głuchych”.
Szukamy lokalnych, łódzkich Ambasadorów zatrudnienia głuchych
Dodatkowych informacji na temat zatrudnienia osób z niepełnosprawnością można szukać tutaj:
- Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych - www.prfon.org.pl
- Polska Organizacja Pracodawców Osób Niepełnosprawnych - www.popon.pl
- Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia - www.zielonalinia.gov.pl
- Wojewódzki Urząd Pracy - https://wuplodz.praca.gov.pl/ oraz Powiatowy Urząd Pracy - https://lodz.praca.gov.pl/
Zapraszamy do kontaktu
Agencja Zatrudnienia Deaf Work
Polski Związek Głuchych Oddział Łódzki.
ul. Nawrot 94/96
90-149 Łódź
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Specjalista do spraw rynku pracy Magdalena Grabowska
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.